Lampiran Aktiviti RPH Objektivisme 1
Aktiviti :
1.B
4. Perkataan
yang dicetak berwarna ialah penanda wacana. Isi tempat kosong dalam ayat di
bawah dengan penanda wacana yang betul.
a.
_____________ banyak muridnya yang berminat untuk menyertai perkhemahan itu,
Cikgu Kahar terpaksa menyewa dua buah bas.
b. Boon Seng
kecewa kerana Cikgu liza mengenakan cagaran kepada peminjam. ___________ dia
tidak berputus asa untuk memujuk Cikgu Liza agar mengurangkan kadar cagaran
tersebut.
c.
______________ pada mulanya ibu Azli kurang berrsetuju dengan rancangan Azli,
akhirnya dia membenarkan Az;li menyertai perkhemahan tersebut.
d.
______________ Cikgu Liza tidak memberikan kata putus, mereka terus memujuknya
sehingga berjaya.
e.
______________ guru besar berjaya dipujuk oleh Ranjit ___________ Cikgu Liza
yang lembut hatinya.
Lampiran aktiviti RPH Objektivisme 2
Aktiviti :
2.A
3. Senaraikan
kata ganda yang terdapat dalam catatan mengikut kategori di bawah.
Bil
|
Kata Ganda Penuh
|
Kata Ganda Berentak
|
Kata Ganda Separa
|
1.
|
Murid-murid
|
Batu-batan
|
Kekuda
|
2.
|
|||
3.
|
|||
4.
|
|||
5.
|
|||
6.
|
Aktiviti :
2.C
2. Bayangkan
kamu berada di dasar laut. Kamu melihat banyak hidupan di dasar laut tersebut.
a. Bina lima
ayat tunggal berdasarkan keadaan di dasar laut.
1.
_______________________________________________________________________
2.
_______________________________________________________________________
3.
_______________________________________________________________________
4. _______________________________________________________________________
5.
_______________________________________________________________________
b. Senaraikan
kata adjektif yang berkaitan dengan hidupan itu.
_____________, _____________, _____________,
_____________, _______________
c. Bina lima
ayat majmuk dengan menggunakan kata adjektif bagi menggambarkan keadaan di
dasar laut.
1.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Lampiran Aktiviti RPH Objektivisme 3
Aktiviti :
3.B
2. Berdasarkan
peta minda, tulis isi penting dan isi sampingan serta contoh dalam jadual di
bawah. Lihat contoh.
Nombor
|
Isi Penting
|
Isi Sampingan
|
Contoh
|
1.
|
Perasa minuman
|
·
Jus
minuman berkhasiat
·
Menyejukkan
badan
|
Bunga roselle
|
2.
|
|||
3.
|
|||
4.
|
|||
5.
|
|||
6.
|
Lampiran RPH Konstruktivisme 1
Aktiviti :
1.A
2. Kamu telah
menghubungi seorang pengusaha bas sekolah bagi mendapatkan penjelasan tentang
perkhidmatan bas ke tempat perkhemahan. Tulis dialog kamu selengkapnya. Gunakan
frasa di bawah dalam dialog kamu.
Wang cagaran mengurangkan kadar sewa kaedah pembayaran jarak perjalanan
harga tambang kanak-kanak
|
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Lampiran Aktiviti RPH Konstruktivisme
2
Aktiviti :
1.B
4. Isikan
tempat kosong dalam ayat bawah dengan penanda wacana yang betul.
a. _______________ banyak muridnya yang
berminat untuk menyertai perkhemahan itu, Cikgu Kahar terpaksa menyewa dua buah
bas.
b. Boon Seng
kecewa kerana Cikgu Liza mengenakan cagaran kepada peminjam. __________
dia tidak
berputus asa untuk memujuk Cikgu liza agar mengurangkan kadar cagaran tersebut.
c. __________
pada mulanya ibu Azli kurang bersetuju dengan rancangan Azli, akhirnya dia
membenarkan Azli menyertai perkhemahan tersebut.
d. __________
Cikgu Liza tidak memberikan kata putus, mereka terus memujuknya sehingga
berjaya.
e. ________
guru besar berjaya dipujuk oleh Ranjit _______ Cikgu Liza yang lembut hatinya.
Lampiran Aktiviti RPH Konstruktivisme
3
Aktiviti :
2.A
5. Tulis
beberapa nilai murni yang dapat kamu contohi daripada catatan Boon Seng. Buat
dalam satu perenggan. Panjang tidak lebih daripada 50 patah perkataan.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Lampiran Aktiviti RPH Konstruktivisme
4
Aktiviti :
2.B
2. Tulis isi
penting dan isi sampingan berdasarkan rencana di atas.
Isi
Penting
|
Isi
Sampingan
|
Perkara utama
berkaitan tentang tajuk.
Contoh:
Madu lebah
|
Ayat yang menjelaskan
isi penting. Contoh : Madu lebah
dijual dengan harga yang tinggi.
|
1.
|
|
2.
|
|
3.
|
Lampiran Aktiviti RPH Konstruktivisme
5
Aktiviti :
2.C
1.
Senaraikan
kata adjektif yang terdapat dalam petikan tadi.
________________,
_______________, ________________, __________________,
________________,
_______________, ________________, __________________,
________________,
_______________, ________________, __________________,
________________,
_______________, ________________.
Kategorikan mengikut kategori yang
betul.
Jenis Kata Adjektif
|
|||||
Warna
|
Ukuran
|
Bentuk
|
Jarak
|
Pancaindera
|
|
Sentuh
|
Pandang
|
||||
Merah
|
rendah
|
bengkok
|
dekat
|
licin
|
Cantik
|
2.
Bayangkan
kamu berada di dasar laut. Kamu meilhat banyak hidupan di dasar laut tersebut.
a.
Bina
lima ayat tunggal berdasarkan keadaan di dasar laut.
1.
________________________________________________________________
2.
________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________
4.
________________________________________________________________
5.
________________________________________________________________
b.
Senaraikan
kata adjektif yang berkaitan dengan hidupan itu.
____________, ___________,
____________, ___________, ________________
c.
Bina
lima ayat majmuk dengan menggunakan kata adjektif bagi menggambarkan keadaan di
dasar laut.
1.
________________________________________________________________________________________________________________________________
2.
________________________________________________________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
________________________________________________________________________________________________________________________________
5.
________________________________________________________________________________________________________________________________
Aktiviti RPH Konstruktivisme 6 – Aktiviti 3.A semua dalam cetakan(Buku Teks)
Lampiran Aktiviti RPH Konstruktivisme
7
Aktiviti :
3.B
2.Berdasarkan
peta minda, tulis isi penting dan isi sampingan serta contoh dalam jadual di
bawah.
Nombor
|
Isi
Penting
|
Isi
Sampingan
|
Contoh
|
1.
|
Perasa minuman
|
·
Jus
minuman
·
Menyejukkan
badan
|
Bunga roselle
|
2.
|
|||
3.
|
|||
4.
|
|||
5.
|
|||
6.
|
3.
Berdasarkan
peta minda, tulis sebuah karangan yang bertajuk “Kepentingan Bunga” dengan
menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk. Panjang 80 patah perkataan.
Tajuk
: Kepentingan Bunga
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Lampiran aktiviti RPH Konstruktivisme
8
Aktiviti
: 3.C
Tulis
sepucuk Surat Kiriman Tak Rasmi dengan format yang betul. Panjang 80 patah
perkataan.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Lampiran Aktiviti RPH Model ASSURE
Nama : ________________________ Tarikh :
___________________
Aktiviti :
3.C – Untuk Kumpulan A
Balas surat
kawan kamu berpandukan pernyataan dan gambar di bawah.
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
__________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Sahabatmu.
________________________
Aktiviti
Untuk Kumpulan B
_________________________
_________________________
_________________________
_________________________
_________________________
Menemui
sahabatku __________________________________________ berada di
____________________________________________________________________________
Bagaimanakah
keadaan ________________________________________________________
Saya di sini
__________________________________________________________________
___________________,
Maafkan
saya kerana _________________________________________________________
Sejak
kebelakangan ini saya agak _______________________________________________
Kerana
mengikuti aktiviti ____________________________________________ pihak sekolah.
Pelbagai
aktiviti telah kami lakukan seperti sebelum berangkat ke
_______________________
kami
telah berkumpul bagi mendengarkan _________________ daripada guru pengiring
tentang peraturan dan aktiviti yang akan kami lakukan semasa perkhemahan.
__________________,
Aktiviti
perkhemahan itu amat ____________ sekali. Saya berjanji akan mengiringkan
gambar-gambar saya kepada kamu nanti.
Sehingga
di sini sahaja _________ saya. Semoga ramai di antara kawan-kawan kita yang
akan menyertai aktiviti perkhemahan di masa-masa yang akan dating kerana banyak
_________nya.
________________.
Sahabatmu,
____________________
Aktiviti
Untuk Kumpulan C
_________________________
_________________________
_________________________
_________________________
_________________________
Menemui
sahabatku __________________________________________ berada di ________.
Bagaimanakah
keadaan ________________________________________________?
Saya di sini
_______-_______ selalu. Maafkan saya kerana __________________ membalas surat
_______________. Sejak kebelakangan ini saya agak _____________ kerana
mengikuti aktiviti _____________________ yang dianjurkan pihak sekolah.
Pelbagai
aktiviti telah kami lakukan seperti sebelum berangkat ke tapak _________________
kami
telah berkumpul bagi mendengarkan _________________ daripada guru pengiring
tentang peraturan dan aktiviti yang akan kami lakukan semasa perkhemahan.
__________________,
Aktiviti
perkhemahan itu amat ____________ sekali. Saya berjanji akan mengiringkan
gambar-gambar saya kepada kamu nanti.
Sehingga
di sini sahaja _________ saya. Semoga ramai di antara kawan-kawan kita yang
akan menyertai aktiviti perkhemahan di masa-masa yang akan dating kerana banyak
_________nya.
________________.
Sahabatmu,
____________________
No comments:
Post a Comment