Rancangan Pengajaran
Harian Objektivisme (1)
Tarikh/Hari: 18.4.2012/ Rabu
Masa : 1120 - 1220
Kelas
: Tahun 6
Bil. Pelajar : 10 orang
M/Pel : Bahasa
Malaysia
Tajuk :
Warisan Alam
Unit 1 :
Menerokai Rahsia Alam
Objektif : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid dapat:
1.
memperolehi penjelasan tentang sesuatu barang dan
perkhidmatan yang
diperlukan.
2.
berbincang untuk mendapatkan persetujuan semasa
berurusan.
3.
memujuk dengan menggunakan ayat dan intonasi yang sesuai.
4.
berbincang untuk menetapkan perjanjian dalam sesuatu
urusan.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah menonton
orang berurusan atau berhubungan
menggunakan telefon.
Konsep : Mendapatkan maklumat tentang perkhemahan melalui
iklan.
Bahan : petikan puisi, iklan, dialog dan aktiviti dalam
buku teks,
Nilai : bekerjasama, tolong-menolong
Kemahiran : 1.6 Aras 1(i) – Mendapatkan penjelasan tentang sesuatu barang dan
perkhimatan
yang
diperlukan.
1.6
Aras 1(ii) - Berbincang untuk mendapatkan persetujuan
semasa berurusan.
1.6
Aras 2(i) - Memujuk dengan menggunakan ayat dan intonasi
yang sesuai untuk
menyakinkan sesuatu pihak semasa
berurusan.
1.6 Aras 3(i) - Berbincang untuk menetapkan perjanjian dalam sesuatu
urusan.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
|
Catatan
|
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Petikan Puisi ‘Perbilangan Alam’
(Rujuk Cetakan Lampiran 1)
|
Guru memperdengarkan puisi.
Guru mengaitkan puisi dengan pelajaran.
|
Murid mendengar puisi yang diperdengarkan oleh guru.
|
Buku Teks BM -Petikan puisi ‘Perbilangan Alam’
|
Perkembangan
(50 minit)
|
Menerokai Rahsia Alam (3 agensi iklan Perkhemahan) dan Satu Situasi
Rujuk (Lampiran 2)
Dialog
(Rujuk Lampiran 3)
Aktiviti Latihan No.4 (Rujuk Buku Teks halaman 60)
|
Guru membuat demontrasi cara berurusan dengan pihak
pengiklanan bagi mendapatkan penjelasan tentang pakej atau aktiviti
perkhemahan berdasarkan agensi yang dipilih.
Guru memanggil dua orang murid untuk melakonkan cara
berurusan bagi mendapatkan penjelasan berdasarkan dialog yang diberikan.
Guru meminta tiga orang murid untuk melakonkan dialog
yang diberi.
Guru meminta murid membuat latihan yang diberikan.
Guru membimbing murid membuat latihan.
|
Murid memerhatikan guru membuat demonstrasi cara
berurusan dengan pihak iklan.
Dua orang murid tersebut melakonkan dialog yang
diberikan.
Tiga orang murid melakonkan watak dalam dialog yang
diberikan.
Murid membuat latihan yang diberikan.
|
Buku Tek - Petikan Iklan Perkhemahan
(3 agensi iklan) dan satu situasi
Buku Teks - Petikan Dialog
Buku Latihan Murid
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan isi pelajaran dan penerapan nilai murni.
-bekerjasama
-tolong-menolong
|
Guru mengemukakan beberapa soalan:
-Berapakah jumlah iklan tadi?
-Sebelum pergi berkhemah apakah yang perlu kita
lakukan?
-Kenapakah Cikgu Liza mengenakan cagaran sebelum
meminjamkan khemah?
Guru menerapkan nilai murni:
|
Jawapan murid:
- 3
-membuat tempahan peralatan khemah, ketahui lokasi perkhemahan.
-sebagai ganti rugi kepada kerosakan khemah yang
dipinjam.
-bekerjasama
-tolong-menolong
|
Nilai Murni
|
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan
lancar. Tujuh daripada sepuluh orang
murid dapat
menjawab 4 soalan dengan betul.
Rancangan Pengajaran
Harian Objektivisme (2)
Tarikh/Hari: 19.4.2012/Khamis Masa
: 0730 -0830
Kelas
: Tahun 6
Bil. Pelajar : 10 orang
M/Pel :
Bahasa Malaysia
Tajuk :
Warisan Alam
Unit 2 : Alam Penuh Misteri
Objektif : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid dapat:
1.
menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
2.
membaca teks yang pelbagai laras bahasa dengan lancar, sebutan
dan
intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
3.
membezakan isi penting dengan isi sampingan untuk membuat
ringkasan.
4.
membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
5.
menganalisis maklumat yang terdapat dalam teks untuk
mendapatkan
kewajaran
ramalan.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah melihat
atau menonton aktiviti perkhemahan.
Konsep : Aktiviti perkhemahan adalah berkaitan dengan
kegiatan mencintai alam sekitar.
Bahan : gambar
khemah, Buku Teks BM Thn.6, lembaran latihan
Nilai : bekerjasama, cintai alam sekitar, tolong-menolong
Kemahiran : 5.2 Aras 1(ii) Menjawab soalan pemahaman
berdasarkan teks yang dibaca.
5.2
Aras 3(i) – Membaca teks pelbagai laras bahasa dengan
lancar, sebutan dan
intonasi
yang betul serta gaya yang sesuai.
10.3 Aras 1(i) –Membezakan isi penting dan isi sampingan untuk membuat
ringkasan.
6.6 Aras 3(i) –Menganalisis maklumat yang terdapat dalam teks untuk
mendapatkan
kewajaran ramalan.
8.2 Aras 1(i) –Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
|
Catatan
|
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Gambar khemah
(Rujuk Lampiran 1)
|
Guru menunjukkan gambar khemah kepada murid.
Guru menanyakan apakah gambar yang ditayangkan
tersebut.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan pelajaran.
|
Murid melihat gambar yang ditunjukkan.
Jawapan murid: khemah.
|
Gambar khemah
|
Perkembangan
(50 minit)
|
Petikan Catatan
(Rujuk Lampiran Cetakan 1)
1.a)-berkhemah
-memasang
khemah
-mengangkut
kayu api
-mengangkut
air
-memasak
-menghidangkan
Makanan.
1.b)untuk mendapatkan
cahaya
matahari
Gambar Perkhemahan
(Rujuk Lampiran Cetakan 2)
Ayat Lengkap:
1.Murid-murid sedang berkhemah di dalam hutan.
2.Tiga orang murid sedang mendirikan khemah.
3.Dua orang murid lelaki sedang mengangkat kayu api.
4.Jamaliah dan Rhiduan sedang menyediakan hidangan di
atas para.
5.Ayu dan Laga sedang memasak manakala Bong dan Vivian
sedang mengangkut air dari sebatang anak sungai.
Hasil Hutan Sumber Pendapatan
(Rujuk Lampiran Cetakan 3)
Perkara yang terdapat dalam lukisan Faiz (Rujuk
Lampiran 4)
Aktiviti 1. Senaraikan kata adjektif:
Warna:
merah, hijau,putih
Ukuran:
besar, tinggi
Bentuk:
bengkok, lurus,
Jarak:
dekat, rapat
Pancaindera: 1.Sentuh: licin, kesat
2.Pandang:
cantik, redup, indah, gembira.
Lembaran Latihan Aktiviti 2 (Rujuk Lampiran 5)
|
Guru meminta murid mengambil dan membuka Buku Teks BM
muka surat 61 dan 62.
Guru membacakan petikan catatan itu terlebih dahulu
lalu meminta murid mengkutinya.
Guru mengemukakan soalan Aktiviti 1.a dan 1.b secara
lisan.
Guru meminta murid membuat latihan membina lima ayat
yang lengkap berdasarkan gambar yang diberikan.
Guru membimbing murid membuat latihan.
Guru menyenaraikan nilai-nilai yang boleh didapati
daripada catatan sambil menerapkannya dan meminta murid menyalinnya.
Guru meminta murid membuka halaman 63.
Guru membacakan teks tersebut.
Guru meminta murid mengecam isi penting dan isi
sampingan yang terdapat di dalam petikan setelah memberikan satu contoh.
Guru meminta murid membuka halaman 64 lalu meminta
murid membaca petikan itu.
Guru menjelaskan tentang kata adjektif yang terdapat di
dalam petikan lalu meminta murid menyenaraikan kata-kata adjektif lain yang
terdapat di dalam petikan.
Guru mengedarkan lembaran latihan Aktiviti 2 berkenaan
keadaan di dasar laut.
Guru meminta murid menulis gambaran suasana di dasar
laut.
Guru membimbing murid dari meja ke meja.
|
Murid membaca teks
catatan mengikuti guru.
Murid menjawap.
Murid membina lima ayat sambil dibantu oleh guru.
Murid menyalin nilai murni.
Murid mendengar guru membaca.
Murid menyatakan isi penting dan isi sampingan di dalam
petikan.
Murid membaca petikan yang disuruh oleh guru.
Murid menyenaraikan kata-kata adjektif yang terdapat
dalam petikan.
Murid menjawab soalan yang diberikan.
|
Cetakan Catatan dari Buku Teks BM Thn.6
Cetakan Catatan dari Buku BM Thn.6
Cetakan Petikan dari Buku Teks BM Thn.6
Cetakan Petikan dari Buku Teks BM Thn.6
Lembaran Latihan Aktiviti 2
|
Penutup
(5 minit)
|
Nanyian Lagu ‘Pengakap Muda’ (Rujuk Lampiran 6)
|
Guru meminta murid berdiri dan menyanyikan lagu
‘Pengakap Muda’.
|
Murid berdiri dan menyanyikan lagu.
|
Seni kata lagu ‘Pengakap Muda’
|
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan
lancar. Tujuh daripada sepuluh orang
murid dapat menjawab sekurang-kurangnya 4/5 soalan yang diberi dengan betul.
Rancangan Pengajaran
Harian Objektivisme (3)
Tarikh/Hari: 20.4.2012/Jumaat Masa :
0730 -0830
Kelas
: Tahun 6
Bil. Pelajar : 10 orang
M/Pel :
Bahasa Malaysia
Tajuk :
Warisan Alam
Unit 3 : Mensyukuri Nikmat Alam
Objektif : Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid dapat:
1.
membaca teks yang pelbagai laras bahasa dengan lancar,
sebutan dan
intonasi yang betul serta gaya yang sesuai.
2.
menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
3.
mengulas gaya bahasa sesebuah karya sastera.
4.
membezakan isi penting dan isi sampingan.
5.
membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
6.
menulis karangan yang lengkap menepati cirri-ciri wacana
yang baik.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid pernah melihat
dan mengikuti pertandingan bersajak.
Konsep : Aktiviti bersajak merupakan satu wahana
pernyataan mensyukuri nikmat alam.
Bahan : Cetakan
sajak, peta minda, kerangka karangan dan gambar bersiri dari buku teks,
lembaran latihan
Nilai : kesyukuran, cintai alam sekitar,
Kemahiran : 5.2 Aras 3(i) Membaca teks pelbagai laras
bahasa dengan lancar, sebutan dan
intonasi yang
betul serta gaya yang sesuai.
5.2
Aras 1(ii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks
yang dibaca.
11.3Aras
3(i) Mengulas gaya bahasa sesebuah karya sastera.
10.3 Aras 1(i) Membezakan isi penting dan isi sampingan untuk membuat
ringkasan.
8.2 Aras 1(i) Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
8.6 Aras 3(i) Menulis karangan yang lengkap menepati cirri-ciri wacana
yang baik.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
|
Catatan
|
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Lagu ‘Pesanan
Guru’
|
Guru mendendangkan lagu.
Guru mengajak murid menyanyi sama.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan pelajaran.
|
Murid mendengar guru menyanyi.
Murid menyanyi bersama-sama guru.
|
Seni kata lagu
|
Perkembangan
(50 minit)
|
Petikan Sajak
(Rujuk Lampiran Cetakan 3.2)
Soalan Aktiviti:
1(a), 1(b), 2, 3 dan 4. (Rujuk Lampiran 3.2)
‘Pelbagai Manfaat Bunga’ (Rujuk Lampiran 3.3)
Jadual isi penting dan isi sampingan. (Rujuk Lampiran
3.4)
Surat Kiriman Tak Rasmi (Rujuk Lampiran 3.5)
|
Guru meminta murid membaca petikan sajak secara kelas.
Guru menunjukkan cara mendeklamasikan sajak itu lalu
meminta murid mengikutinya.
Guru memanggil beberapa orang murid untuk membaca teks
dengan intonasi, sebutan dan gaya yang sesuai.
Guru menyoal murid tentang pelbagai perkara di dalam
petikan sajak.
Guru membimbing murid membuat latihan.
Guru minta murid membuka halaman 66.
Guru minta enam orang murid membaca petikan enam
catatan dalam peta minda.
Guru minta murid menyebut jenis-jenis bunga yang
terdapat dalam peta minda.
Guru menjelaskan satu contoh menulis isi penting dan
isi sampingan berdasarkan jadual dalam buku teks.
Guru minta murid menulis karangan ‘Kepentingan Bunga’
berdasarkan peta minda menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.
Guru mengedarkan cetakan kerangka karangan dan gambar
aktiviti perkhemahan bersiri dan menjelaskannya.
Guru menunjukkan contoh cara atau format menulis surat
tak rasmi di papan tulis.
Guru minta murid menulis surat kiriman tak rasmi itu.
|
Murid membaca petikan sajak yang diberikan.
Murid mendeklamasikan sajak mengikuti guru.
Tiga orang murid mendeklamasikan sajak dengan intonasi,
sebutan dan gaya yang sesuai.
Jawapan murid secara lisan:
1(a) sikap bersyukur terhadap nikmat alam.
1(b) kerana sarat dengan hasil bumi
2. meningkatkan =meninggikan, menimbulkan
=membangkitkan, membiakkan =mengeluarkan, menguburkan =menghapuskan atau
melenyapkan, menghargai =menghormati
atau memuliakan.
Murid membuka halaman 66.
Enam orang murid membaca peta minda yang diberikan.
Murid menyebut jenis-jenis bunga di dalam peta minda.
Murid menulis isi penting dan isi sampingan dalam
lembaran kerja.
Murid menulis karangan berdasarkan peta minda.
Murid memerhati dan mendengar penjelasan guru.
Murid memerhatikan cara atau format menulis surat
kiriman tak rasmi yang diterangkan oleh guru.
Murid menulis surat tak rasmi di dalam buku latihan
masing-masing mengikut cara atau format yang ditunjukkan oleh guru.
|
Cetakan Catatan dari Buku Teks BM Thn.6
Cetakan Sajak Nikmat Alam dan soalan aktiviti dari Buku
BM Thn.6
Cetakan Peta Minda dari Buku Teks BM Thn.6, lembaran
kerja, Buku Latihan/Tulis.
Cetakan Kerangka karangan dan gambar bersiri dari Buku
Teks BM Thn.6, Buku Latihan/Tulis
|
Penutup
(5 minit)
|
Penerapan Nilai Murni: Kesyukuran, cintai alam sekitar,
cintai tanah air
|
Guru menerapkan nilai-nilai murni yang telah
dipelajari.
|
Murid mendengar nasihat guru.
|
Nilai-nilai Murni: Kesyukuran, cintai alam sekitar,
cintai tanah air.
|
Refleksi : Pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan
lancar. Tujuh daripada sepuluh orang
murid dapat menjawab sekurang-kurangnya 4/5 soalan yang diberi dengan betul.
Rancangan
Pengajaran Harian Konstruktivisme (1)
M/p : Bahasa Malaysia
Kelas : Tahun 6 Bestari
Tarikh : 16.4.2012
Hari : Isnin
Masa : 0830-0900 (30 minit)
Bil. Murid : 20 orang
Tema : WARISAN ALAM
Tajuk: Menerokai Rahsia Alam
Bid. Pel : A. Mendapatkan Penjelasan
Obj. Pembelajaran : 1.6 Aras 1(i) –Mendapatkan penjelasan
tentang sesuatu barang
dan perkhimatan yang diperlukan.
H. P : Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat :
A.
Mendengar dan Bertutur:
-menghubungi agensi perkhemahan yang dipilih bagi
mendapatkan penjelasan tentang
sesuatu barang atau perkhidmatan yang diperlukan.
-berbincang untuk menetapkan perjanjian dalam sesuatu
urusan.
B. Membaca
-meneliti perkara yang perlu untuk diungkapkan semasa
berurusan.
-melakonkan situasi berurusan dengan agensi yang dipilih.
C.
Menulis
-menulis dialog dengan menggunakan frasa yang disediakan
dengan selengkapnya.
Konsep : Kemahiran berhubung dengan pihak lain.
Bahan, peralatan dan bahan sumber : lembaran iklan dan situasi, lembaran dialog
Pengetahuan sedia ada : Murid pernah berhubung dengan
menggunakan telefon bimbit
dengan seseorang.
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan pembelajaran
|
Nota
|
|
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|
Permulaan
(mencungkil idea)
5 minit
|
Lagu: Ibu Engkaulah Ratu Hatiku
Ibu, ibu. Engkaulah ratu hatiku
Bila ku berduka, engka hiburkan selalu.
Ibu, ibu engkaulah ratu hatiku.
|
Guru menyanyikan lagu lalu meminta murid menyatakan
apakah lagu yang dinyanyikan oleh guru tersebut.
Guru mengaitkannya pelajaran.
|
Murid mendengar nyanyian guru dan menjawap lagu iklan
dalam TV.
|
Lagu Iklan: Ibu Engkau Ratu Hatiku
|
Menstruktur semula
10 Minit
|
Tiga buah iklan agensi perkhemahan:
|
Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan lalu meminta
murid meneliti iklan serta memilih agensi yang akan dihubungi dan meminta
murid berbincang tentang perkara yang perlu seperti pilih siapakah yang akan
membuat simulasi berkenaan dan membuat ayat yang akan digunakan nanti.
Guru menyuruh muird secara berpasangan membuat simulasi
mendapatkan penjelasan tentang sesuatu barangan dan perkhitmatan dari agensi
yang dipilih.
|
Murid membaca dan meneliti iklan yang diedarkan lalu
menyatakan agensi yang telah dipilih untuk dihubungi.
Murid berbincang sesama mereka untuk melaksanakan
aktiviti simulasi berhubung dengan pihak agensi untuk mendapatkan maklumat
tentang barang dan perkhidmatan yang disediakan yang diperlukan.
Satu pasangan daripada setiap kumpulan membuat
simulasi.
|
Cetakan Iklan dari Buku Teks
|
Aplikasi Idea
10 minit
|
Aktiviti 2.
Kamu telah menghubungi seorang pengusaha bas sekolah
bagi mendapatkan penjelasan tentang perhkidmatan bas ke tempat
perkhemahan.Tuliskan dialog kamu selengkapnya menggunakan frasa di bawah
dalam dialog kamu.( tambang, …)
|
Guru menyuruh muird secara berpasangan membuat simulasi
mendapatkan penjelasan tentang sesuatu barangan dan perkhitmatan dari agensi
yang dipilih.
Guru edar lembaran aktiviti dialog lalu meminta murid
menulis karangan jenis dialog.
|
Satu pasangan daripada setiap kumpulan membuat simulasi
berkenaan.
Murid secara individu menulis karangan jenis dialog
yang diminta.
|
Cetakan dari buku teks
|
Refleksi/Penutup
5 minit
|
Menyanyi lagu: Ibu Engkau Ratu Hatiku
Nilai murni:
-bekerjasama
-tolong-menolong
|
Guru minta murid menyanyi lagu.
Guru menerapkan nilai murni.
|
Murid menyanyi lagu.
|
Nilai Murni:
-bekerjasama
-tolong-menolong
|
No comments:
Post a Comment